ABOUT

 
 

Angelo Volpe was born in Naples (Italy), where he lives and works.

In 1995 he obtained the Diploma of “Applied Art in Graphics for Advertising and Photography”.  In 2000 he obtained a "Degree in Painting" at the Academy of Fine Arts in Naples. After the studies, in 2002 he collaborated as an assistant on the creation of a wall drawing by the artist Sol LeWitt at the Capodimonte Museum in Naples, becoming one of the main reference assistants of the American artist in Italy.

Active since 2005 with his personal artistic research, Volpe favors painting as a medium for the creation of his works. The results of this artistic research have found wide visibility in multiple exhibitions, including: “Animamix Biennial-Visual Attract and attack”, MoCA the Museum of Contemporary Art Taipei, Taiwan (2009). “Brand: New Art”, Museo della Permanente, Milano, Italy (2010). “Dadaumpop”, Rabindranath Tagore Centre, Kolkata, India; BMB Gallery, Mumbai, India; Italian Cultural Centre, NeuDelhi, India; “54th International Exhibition of the VENICE BIENNALE, Official Collateral, Future Pass – From Asia to the World”, Palazzo Mangilli Valmarana, Venezia, Italy; Wereldmuseum, Rotterdam, Holland (2011). Future Pass – From Asia to the World”, Today Art Museum, Beijing, China; National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan (2012).

Themes such as memory, transience of time, mutability of reality and self-awareness become the subject of analysis to stimulate viewers and prompt them to reflect on the complexity of the concept of spirit and identity. Executed through an elaborate painting process, achieved by overlapping multiple layers of colour glazes, these paintings exhibit soft and enveloping tones that give the painting a sensual and realistic effect. The composition, singular in its framing and iconographic accuracy, hints at the ordinary predisposition by which individuals focus on particular events of existence while neglecting others. The subjects depicted with introspective realism internalize enigmatic processes, developed over centuries through all forms of mental and somatic evolution. In the weave of the canvas, personal narratives are interwoven with the complex intrigue of collective emotions, derived from a wondrous reality in perpetual duality. Painting, a utopian dream, becomes an intimate refuge through which to whisper the imminent necessity of an indispensable vital urgency.

 

Angelo Volpe nasce a Napoli (Italia), dove vive e lavora. 

Nel 1995 consegue il Diploma di “Arte Applicata in Grafica per la Pubblicità e la Fotografia”. Nel 2000 consegue la “Laurea in Pittura” presso l’Accademia di Belle Arti di Napoli. Ultimati gli studi, nel 2002 collabora come assistente alla realizzazione di un wall drawing dell’artista Sol LeWitt presso il Museo di Capodimonte di Napoli, divenendo uno dei principali assistenti di riferimento dell’artista statunitense in Italia.

Attivo dal 2005 con la sua personale ricerca artistica, Volpe privilegia la pittura come medium per la realizzazione delle sue opere. I risultati di questa ricerca artistica hanno trovato ampia visibilità in molteplici esposizioni, tra cui: “Animamix Biennial-Visual Attract and attack”, MoCA the Museum of Contemporary Art Taipei, Taiwan (2009). “Brand: New Art”, Museo della Permanente, Milano, Italy (2010). “Dadaumpop”, Rabindranath Tagore Centre, Kolkata, India; BMB Gallery, Mumbai, India; Italian Cultural Centre, NeuDelhi, India; “54th International Exhibition of the VENICE BIENNALE, Official Collateral, Future Pass – From Asia to the World”, Palazzo Mangilli Valmarana, Venezia, Italy; Wereldmuseum, Rotterdam, Holland (2011). Future Pass – From Asia to the World”, Today Art Museum, Beijing, China; National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan (2012).

Temi come la memoria, la transitorietà del tempo, la mutevolezza della realtà e la consapevolezza del sé, divengono oggetto di analisi per stimolare gli osservatori e indurli a una riflessione sulla complessità del concetto di spirito e identità. Eseguiti tramite una elaborato processo pittorico, realizzato mediante la sovrapposizione di molteplici strati di velature di colore, questi dipinti esibiscono tonalità morbide e avvolgenti, che conferiscono alla pittura un effetto sensuale e realistico. La composizione singolare per inquadratura e accuratezza iconografica, rimanda alla predisposizione ordinaria, con la quale gli individui si focalizzano su particolari eventi dell’esistenza, trascurandone altri. I soggetti raffigurati con realismo introspettivo interiorizzano processi enigmatici, sviluppati nel corso dei secoli mediante ogni forma di evoluzione mentale e somatica. Nella trama della tela le narrazioni personali si intrecciano con il complesso intrigo di emozioni collettive, derivate da una realtà mirabolante e in perenne dualità. La pittura, sogno utopico, diviene intimo rifugio mediante il quale, sussurrare l’imminente necessità di una indispensabile urgenza vitale.